Techniki aktywnego słuchania w sprzedaży

Zarówno rozmowa z bliską osobą, jak i z klientem wymaga okazania zainteresowania oraz tak zwanego aktywnego słuchania rozmówcy. Nie ma nic bardziej irytującego niż mówienie do kogoś, kto sprawia wrażenie osoby kompletnie niezainteresowanej lub nagle zadaje pytanie zupełnie z innej beczki. Techniki aktywnego słuchania przydają się szczególnie w procesie sprzedaży i negocjacji z klientem, kiedy musimy być nadzwyczajnie skoncentrowani i zainteresowani tym, co mówi do nas druga strona.

Jeżeli spojrzysz na poniższe techniki aktywnego słuchania, to uświadomisz sobie, że wykorzystujesz je w swojej codziennej komunikacji z otoczeniem. Zapoznanie się z przygotowanym zestawieniem technik aktywnego słuchania pomoże ci uporządkować wiedzę i całkiem świadomie stosować techniki aktywnego słuchania w sprzedaży.


Technika aktywnego słuchania – odbicie lustrzane

 

Już sama nazwa delikatnie naprowadza nas na sens tej techniki aktywnego słuchania. Generalnie chodzi o to aby odzwierciedlać zachowanie rozmówcy, wczuć się w jego sytuacje, emocje. Oczywiście nie mówimy tutaj o bezmyślnym małpowaniu zachowania klienta ale o pokazaniu, że rozumiemy emocje, zachowanie i sytuację drugiej strony.  Dzięki wykreowaniu takich warunków rozmowy sprawiamy, że klient czuje się w naszym towarzystwie komfortowo i bezpiecznie, a w tej sytuacji dzieli nas tylko krok od wykonania sprzedaży.

 

Techniki aktywnego słuchania – parafrazowanie

 

Kolejną techniką aktywnego słuchania jest parafraza. Ta technika to nic innego, jak powtórzenie słów drugiej strony ale w nieco inny sposób. Jest to bardzo łatwe podczas bezpośredniego kontaktu z klientem ponieważ wystarczy powtórzyć jego tezy własnymi słowami, tak aby sprawić wrażenie, że utwierdzamy się w tym, co właśnie powiedział lub chcemy dokładnie zrozumieć to, co klient powiedział. Ta technika jest bardzo przydatna podczas poruszania wielu wątków, służy również uporządkowaniu rozmowy.

 

Techniki aktywnego słuchania – zadawanie pytań

Jak udowodnić klientowi, że skupiamy się na tym, co do nas mówi? Najlepiej zadać pytania do tego, co właśnie powiedział. W ten sposób utwierdzamy rozmówce w przekonaniu, że przysłuchujemy się jego słowom i je analizujemy. Dzięki zadawaniu pytań będziemy mogli poprowadzić klienta w kierunku zakupu, zrozumieć lepiej jego potrzeby, przedstawić inny punkt widzenia.

 

Zapamiętaj! Twój rozmówca musi mieć wrażenie, że jesteś skupiony na rozmowie i zależy Ci na wypracowaniu wspólnego rozwiązania. Aktywne słuchanie to podstawa komunikacji w sprzedaży i życiu codziennym. Stosuj tego typu techniki, a staniesz się doskonałym słuchaczem dla różnego typu rozmówców!

 

Zaplanuj sprzedaż krok po kroku i pobierz

DARMOWY PLAN SPRZEDAŻY

 

 

POBIERZ

 

Czy wypada “cisnąć” klienta?

Add A Comment