
Po co Twojej firmie marketing?
Dzisiaj w praktyce wyjaśnię rolę marketingu w Twojej firmie!
Bardzo dobrze pamiętam czasy, kiedy wszyscy ruszyli na studia z zakresu zarządzania i marketingu. Równie dobrze pamiętam okres, kiedy wszyscy mówili: ” tylko nie zarządzanie i marketing !”. Okazuje się jednak, że bez zarządzania firma nie funkcjonuje, a bez marketingu nie sprzedaje! Wszystko zależy od tego, czy robisz coś dobrze, czy nie masz o tym zielonego pojęcia.
Znam wiele firm, które wychodzą z założenia, że marketing to jedna wielka ściema i niepotrzebny koszt w firmie. Słysząc o marketingu w social mediach, google ads, szkoleniach, o tym, że istnieje coś takiego, jak pozycjonowanie strony www prezesi, mali i duzi przedsiębiorcy dostają białej gorączki! Z czego to wynika? W większości przypadków niestety z braku znajomości rodzajów marketingu oraz jego roli w sprzedaży.
Sięgając do pierwszej, lepszej definicji marketingu dowiemy się, że: ” Według definicji Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu, marketing określany jest jako proces planowania i realizacji pomysłów urzeczywistniania koncepcji, ustalania cen, promocji, dystrybucji idei towarów i usług do kreowania wymiany, która realizuje cele jednostki i przedsiębiorstw.” ( https://mfiles.pl/pl/index.php/Definicja_marketingu) Moim, skromnym zdaniem przeciętny Kowalski nie wie z tej definicji nic!
Tak sobie myślę, że gdybym sam zacytował klientowi na spotkaniu taką definicję marketingu, to pewnie po 3 minutach pokazałby mi drzwi. Sytuacja wyglądałaby inaczej gdybym powiedział, jak wygląda marketing w praktyce, bo to praktyka i realne zyski oraz osiągnięcia interesują przedsiębiorców i sprzedawców. Zanim do tego dojdę, wspomnę o tradycyjnym, czasami nieprawdziwym lub niekompletnym postrzeganiu marketingu w firmie.
Wielu osobom wydaje się, że marketing to: obecność na targach, wizytówki rozdawane na spotkaniach, sponsorowanie wydarzeń, reklamówki i długopisy z logo firmy. Nie mam zamiaru z tym polemizować, ponieważ bez wątpienia należy to do zakresu, jaki obejmuje marketing, ale zastanówmy się, jakie efekty przyniesie Ci rozdawanie reklamówek i długopisów podczas targów?
Twoje stoisko mija wielu odwiedzających, pokaźny procent z nich to osoby w ogóle nie zainteresowane produktem, które chętnie przygarną darmowy długopis lub reklamówkę, liczyłeś kiedyś jaki % z tych przechodniów robi później zakupy lub chociaż wraca do Ciebie z zapytaniem? Myślę, że nie ale powinieneś! Ładne wizytówki rozdawane na spotkaniach to bardziej networking, niż marketing, a sponsorowanie wydarzeń stawia Cię wizerunkowo w korzystnym świetle i poprawia postrzeganie Twojej marki. Zgadzam się! Te wszystkie działania są potrzebne! Jednak moim zdaniem są to działania podstawowe, które nie przynoszą wymiernych korzyści dla firmy. Nie jesteś w stanie policzyć ile osób podczas meczu, na którym powiewał Twój baner, dokonało zakupu, czy ilu klientów właśnie wybrało Twój numer telefonu, patrząc na otrzymany długopis. Wielu przedsiębiorców działa właśnie w taki sposób i kwituje to tym, że marketing nie przynosi korzyści firmie!
Pytanie: Jakim prawem ma przynosić, skoro nie jest dobrze wdrożony i wykorzystywany w 20%?
Teraz podam Ci moją definicję marketingu! Dla mnie marketing to wszystkie działania, które mają na celu wygenerowanie lead-a, czyli potencjalnego klienta i uzyskanie od niego danych kontaktowych, które będę mógł przekazać do działu sprzedaży – koniec. Ta definicja ma zastosowanie dla korporacji, małych przedsiębiorstw, freelancerów, agentów ubezpieczeniowych, gabinetów kosmetycznych, prawników, stomatologów i wszystkich innych podmiotów, które sprzedają swoje usługi. Nie ma podstaw aby twierdzić, że działania marketingowe mają robić coś więcej, niż realnie przyczyniać się do wzrostu sprzedaży.
Teraz wyobraź sobie, że masz firmę, zautomatyzowane działania marketingowe, klienci sami zostawiają kontakty, a Twoim zadaniem jest tylko zadzwonić, spotkać się i zamknąć sprzedaż – brzmi dobrze? To super, bo właśnie o tym chce Ci teraz opowiedzieć.
Rodzaje marketingu:
- Tradycyjny marketing – wszystko to, o czym mówiłem wcześniej ( banery, ulotki, reklamówki długopisy )
- Content marketing – polega na publikowaniu na stronie internetowej treści, która jest kierowana do danej grupy odbiorców.
- Remarketing – skierowanie przekazu reklamowego do osób, które już zapoznały się z marką.
- Marketing afilacyjny – płacisz partnerom za użytkowników, klientów, którzy wykonają konkretne działanie na stronie, w sklepie, w firmie – taki system polecania.
- Marketing cyfrowy, Social Media marketing oraz marketing internetowy – to generalnie trzy kategorie ale z mojego punktu widzenia tylko wspólne wykorzystanie ma sens i da efekty. Chodzi o reklamę w mediach społeczościowych, mailingi, fora, opinie, remarketing z Twojej strony internetowej, pozycjonowanie stron internetowych.
Rodzajów marketingu jest jeszcze pewnie z 20, wymieniłem tylko te, których działania możesz wprowadzić od zaraz w swojej firmie. Jak widzisz te wszystkie gupy, poza ambient marketingiem, możemy umieścić w kategorii: marketing internetowy. Dlaczego o nim piszę? Ponieważ dla Twojej kancelarii, gabinetu kosmetycznego, czy też firmy ubezpieczeniowej będzie to pierwsze i najlepsze źródło pozyskiwania klientów ( mimo, że konkurencja jest duża).
Co to jest marketing internetowy? Kolejny raz podam Ci moją definicję! Wszystkie dzialania w internecie, które pozwolą Ci wygenerować klienta – koniec! Co może się zatem do takich działań zaliczać?
- Jeżeli znasz swoją grupę odbiorców, a musisz ją znać ponieważ Twój produkt na 100% nie jest dla wszystkich, to zaczynasz od stworzenia prostej strony internetowej swojej firmy.
- Następnie rozpoczynasz cykliczne pisanie ciekawych tekstów, które pomogą i rozwiążą wiele problemów Twoich klientów. Takie działania nazywamy content marketingiem.
- Mając stronę internetową podłączysz do niej pixel facebooka, pixel google ads ( to takie kody, które pomagają Ci później trafić do odpowiedniej grupy odbiorców z reklamą ), stworzysz w kampanii reklamowej grupę podobnych odbiorców i skierujesz reklamę właśnie do nich! To działanie nazywamy remarketingiem, czyli ponownym przedstawieniem treści reklamowych do osób, które już wcześniej zapoznały się z Twoją ofertą/ marką.
- Nie zrobisz tego jednak bez profilu i konta w portalu społecznościowym ( Facebook lub Instagram ). Tam będziesz prowadzić profil firmy i cyklicznie zwiększać liczbę obserwujących Cię osób. Musisz publkować interesujące treści, które przyciągną uwagę Twoich obserwatorów i potencjalnych klientów.
- Poznając swoją grupę odbiorców będziesz gotowy do przygotowania kolejnej kampanii reklamowej, której celem będzie np. zostawienie kontaktu w formularzu. Zakłóżmy, że sprzedajesz ubezpieczenia lub fotowoltakię, z definicji zależy Ci na uzyskaniu kontaktu do klienta. W tym celu przygotowujesz interesującą reklamę, klient zostawia w formularzu dane i dzwonisz 🙂
Teraz wyobraź sobie, że właśnie tak może wyglądać praca Twojego działu handlowego lub Twoja. Marketing automatycznie wygeneruje zainteresowane osoby, które zostawią u Ciebie swoje dane, a Ty lub Twój sprzedawca skupi się tylko na nawiązaniu kontaktu i atrakcyjnej formie przekazania oferty!
Całe szczęście nie musisz mieć kompletnej wiedzy na temat prowadzenia social media oraz działań marketingowych! Są osoby, firmy, agencje, które mogą Ci w tym pomóc. Pamiętaj jednak, że cena nie zawsze idzie w parze z jakością.
Jeżeli poszukujesz małej agencji, która:
- Weźmie pod opiekę twoje Social Media
- Zajmie się tworzeniem interesujących wpisów na twoim blogu
- Pomoże przy płatnych kampaniach na Fb i Instagramie
To wyślij do mnie swoje zapytanie. Chętnie opowiem Ci jak działamy i w jaki sposób możemy Ci pomóc :)!
Add A Comment