
Jak budować efektywny zespół?
Sprzedaż to bez wątpienia podstawowa funkcja każdego przedsiębiorstwa. W wielu małych organizacjach za sprzedaż odpowiadają właściciele, ale wraz z rozwojem firmy należy zatrudnić kolejnych handlowców, którzy przejmą większość obowiązków. Wielu z nas przekonało się o tym, że zatrudnienie odpowiedniej osoby nie jest łatwe, a zbudowanie efektywnego zespołu, który będzie odnosił sukcesy jeszcze trudniejsze.
Z tego wpisu dowiesz się:
Jak budować efektywny zespół?
Jak budować i motywować zespół odnoszący sukcesy?
W jaki sposób zbudować sprawny zespół pracowniczy?
Jak zatrudnić dobrego handlowca?
Jak wyznaczać cele w zespole?
Jak oceniać zespół handlowy?
Nie bójmy się tego powiedzieć : dobry zespół stanowi o skuteczności i wynikach firmy. Dlatego istotnym elementem zarządzania w sprzedaży jest prawidłowa rekrutacja oraz onboarding w początkowym okresie pracy. Niestety wielu przedsiębiorców i dyrektorów handlowych decyduje się na pracowników z „łapanki”, których wrzuca na głęboką wodę, a następnie obserwuje rozczarowujący brak wyników i podejmuje decyzję o zwolnieniu. Nie ma nic gorszego i bardziej żałosnego, niż dyrektor handlowy, który sam nie wie czego chce! Dlatego zanim podejmiesz decyzję o rozbudowie działu handlowego zapoznaj się z zasadami, które umieściłem poniżej:
- Upewnij się, że to dobry moment na zatrudnianie nowych ludzi
Chwilowy wzrost sprzedaży i kilku nowych klientów nie świadczy o tym, że przyszedł czas na zatrudnianie kolejnych członków zespołu. Należy dokonać analizy i sprawdzić, czy nadmiaru pracy nie da się rozdzielić pomiędzy aktualnych sprzedawców. Decydując się na zatrudnianie kolejnych osób musisz mieć pewność, że będziesz mieć dla nich pracę za kilka miesięcy. Koszt zatrudnienia i wdrożenia nowego pracownika jest zwykle o wiele większy, niż rozszerzenie obowiązków członka zespołu, który już zna filozofię działania Twojej firmy.
- Zorientuj się kogo zatrudnić?
Pamiętaj, że to Ty najlepiej znasz swój zespół! Jako przełożony wiesz kogo potrzebujesz i jakie indywidualne cechy powinna mieć poszukiwana osoba. Czasami na pozór doskonały kandydat może nie sprawdzić się w aktualnym zespole, a co najgorsze przyczynić się do jego rozpadu, dlatego odpowiednia rekrutacja będzie miała kluczowe znaczenie podczas rozwijania zespołu handlowego.
- Zaplanuj formę rekrutacji i zatrudnienia!
Czasami nie rozumiem uporu firm, które mimo braku odpowiedniego personelu decydują się na samodzielną rekrutację. Z uporem maniaka popełniają kolejne błędy i nie wyciągają z nich wniosku. Efektem tego jest stracony czas, przepalony budżet i przeświadczenie o tym, że na rynku nie ma dobrych kandydatów! Oczywiście, że są! Należy do nich odpowiednio dotrzeć. Jeżeli nie czujesz się na siłach, widzisz że twój zespół hr sprawdza się lepiej w rekrutacji pracowników produkcyjnych, niż białych kołnierzyków, to zdecyduj się na skorzystanie z usług doświadczonej agencji lub freelancera. Dzięki temu skupisz się na sprawach kluczowych dla twojej organizacji, a to co można zrobić lepiej oddasz w ręce wyspecjalizowanego podmiotu.
- Rola dyrektora sprzedaży w budowaniu efektywnego zespołu
Dyrektor sprzedaży lub właściciel, który sprawuje bezpośredni nadzór nad sprzedawcami jest odpowiedzialny za wyniki swojego zespołu. Dobrą praktyką jest zwolnienie dyrektora sprzedaży z obowiązku sprzedaży! Lider powinien być skupiony na wdrożeniu swoich pracowników, pomaganiu im w codziennych problemach, motywowaniu, kontrolowaniu i ocenianiu. Taka osoba nie powinna skupiać się na robieniu swojej sprzedaży, czy też konkurowaniu z podwładnymi. Jako przywódca musisz świecić przykładem, służyć dobrą radą i wspierać swoich żołnierzy w codziennej walce o lepsze wyniki.
- Jak wyznaczać cele w zespole?
Cele w zespole powinny być wyznaczane w oparciu o metodę SMART. Oznacza to, że powinny być konkretne, mierzalne, ambitne, określone w czasie i możliwe do zrealizowania ( realne ). Jeżeli nałożysz na swój zespół wymagania z…nieba, to w pierwszej kolejności stracisz na autorytecie, a w kolejnym kroku „zajedziesz” zespół celem, którego nikt, nigdy nie zrealizuje.
- Jak oceniać zespól handlowy?
Ciśnie ci się na usta sformułowanie „surowo”? To niedobrze! Oceniać powinniśmy konsekwentnie i uczciwie. Każdy z handlowców powinien mieć te same narzędzia, możliwości i cele do zrealizowania. Tylko wtedy będziesz mógł uczciwie podejść do oceny zespołu handlowego. Skup się na podejściu indywidualnym, każdy człowiek ma inny charakter i potrzebuje innego stylu zarządzania. Nie powinieneś mieć oporów przed rozmowami face2face oraz publicznym chwaleniem swoich podwładnych. Niewielka pochwała wypowiedziana na forum daje o 100% lepszy efekt, niż laurka przekazana oko w oko. Monitoruj wyniki swoich sprzedawców, upominaj jeżeli wyniki nie są zadowalające, pomagaj w rozwiązywaniu problemów. Twój pracownik musi mieć zawsze jasny feedback o twoim poziomie zadowolenia z jego pracy.
-
Promocja!
Mistrzowska Obsługa Klienta – “21 Praktyk Liderów Biznesu ” w pakiecie 21zł zamiast 35zł!
35.00 zł21.00 zł z VAT Kup teraz! -
Promocja!
“Kryzysowa Sprzedaż” – uratuj firmę i zwiększ sprzedaż w kryzysie
39.00 zł19.00 zł z VATPoradnik ” Kryzysowa sprzedaż” został napisany przez praktyka sprzedaży dla innych sprzedawców i przedsiębiorców. Przyznaje, że niektóre metody opisane w tym poradniku mogą wydawać ci się nieetyczne ale niestety aby przetrwać w kryzysie musisz czasami wyjść poza schemat.
” Kryzysowa sprzedaż” to konkretny przewodnik po technikach sprzedaży, które pozwolą ci przetrwać, sprzedawać drożej i więcej dzięki odpowiedniej narracji i sposobach komunikacji z klientem.
Poradnik jest przeznaczony dla każdego przedsiębiorcy i zawodowego sprzedawcy. Nieważne, czy prowadzisz zakład fotograficzny, firmę transportową, czy produkcyjną. Zasady i techniki są uniwersalne, a tylko od Ciebie zależy jak zechcesz je wykorzystać.
W galerii tego produktu ( po lewej stronie ) znajdziesz spis treści oraz darmowy fragment.
Kup teraz!
Add A Comment