
Nie tylko design! Aromamarketing sposobem na zwiększenie sprzedaży!
Przedsiębiorcy i marketerzy chwytają się coraz to lepszych sposobów na zwiększenie sprzedaży.
W dzisiejszym poście odstawimy na bok neutralizator zapachu i przyjrzymy się dokładnie trendowi, którym jest aromamarketing!
Zapach, bo o nim będziemy dzisiaj mówić, towarzyszy człowiekowi od początku jego istnienia na świecie. Już dawno temu ludzie spostrzegli zbawienne i uprzyjemniające życie działanie zapachu. Poczynając od aromaterapii, poprzez wciąż modne i pożądane perfumy zapach towarzyszy nam wszędzie. Jak to zwykle bywa w działaniach sprzedażowych, cały mechanizm ma swoje miejsce w mózgu. To właśnie nasza “jednostka centralna” jest odpowiedzialna za skojarzenia i wspomnienia związane z zapachem. Jesteśmy w okresie, w którym nie sposób nie wspomnieć o Świętach Bożego Narodzenia. Za każdym razem, kiedy wyczuwam w powietrzu zapach kompotu z suszu, pieczonych ciast, smażonej ryby mój mózg automatycznie przywołuje miłe wspomnienia związane z okresem świątecznym. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku przykrych wspomnień. Może być tak, że dane miejsce zakotwiczy się w naszym mózgu właśnie przez zapach, który mu towarzyszył.
Prosty przykład! Każdy z nas odwiedził kiedyś stomatologa i wie, że esencja zapachu środków dezynfekujących oraz innych wykorzystywanych podczas zabiegów jest specyficzna. Prawie każdy gabinet stomatologiczny pachnie w taki sam sposób i tego typu miejsca można rozpoznać nawet z zawiązanymi oczami. Pytanie, czy twoje skojarzenia z wizytą u stomatologa były przyjemne, czy masz traumę?
Przedsiębiorcy i marketerzy zdają sobie doskonale sprawę z siły oraz wpływu zapachu na zwiększenie sprzedaży. W tym celu w różnych miejscach są stosowane odświeżacze, perfumy do wnętrz i neutralizatory przykrych zapachów. Wszystko dlatego, aby wykreować w naszych umysłach pozytywne skojarzenie swojej marki. Wszystko opiera się o marketing sensoryczny, którego dyscypliną mającą wpływ na zwiększenie sprzedaży jest właśnie aromamarketing. Dzięki tej dziedzinie marketingu właściciele sklepów, salonów samochodowych, gabinetów kosmetycznych, stomatologicznych, lekarskich, kancelarii i wielu innych punktów usługowych zorientowali się, że do zrobienia dobrego wrażenia na kliencie nie wystarczy już tylko zwykły odświeżacz powietrza.
Myślę, że osoby, którym zdarza się często podróżować doskonale wiedzą, o czym teraz piszę. Wchodząc do każdego hotelu na świecie pierwsze, co przykuwa naszą uwagę, jest design i hotelowy zapach. Oczywiście im droższy i bardziej ekskluzywny, tym hotelowy zapach jest przyjemniejszy i bardziej przyciągający. Osobiście zdarzało mi się często odwiedzać hotele po naszej zachodniej stronie granicy. To, co zawsze rzuca mi się w nozdrza, to ten sam zapach w każdym hotelu średniej klasy. Niestety jest to zazwyczaj zapach detergentów i innych środków czyszczących, ale za każdym razem, kiedy wchodzę do hotelu w Niemczech wiem gdzie jestem. Nie mam pojęcia, czy mają tam jednego dystrybutora środków do utrzymania czystości, ale ten hotelowy zapach zakotwiczył się w mojej pamięci i zawsze budzi jedno skojarzenie.
Wróćmy jednak do głównego tematu! Wiemy już, że aromamarketing to esencja zapachu i podstawowe odświeżacze powietrza niekoniecznie mają wpływ na zwiększenie sprzedaży. Całe szczęście na rynku są już firmy zajmujące się profesjonalną aromatyzacją powietrza oraz dystrybucją perfum do wnętrz. Dzięki temu zapach sklepu odzieżowego może być całkiem przyjemny a chiński market przestaje kojarzyć się z zapachem chińskiego marketu.To samo dotyczy gabinetów stomatologicznych, które neutralizując wspomniany wcześniej zapach przywołują i kreują przyjemne skojarzenie swojej marki. To świąteczna magia, która sprawia, że twoje dziecko przestaje bać się dentysty!
A teraz troche faktów i wyników!
Na decyzje zakupowe klientów ma wpływ postrzegana przez nich “wartość” produktu. Jako wartość rozumiemy w tym przypadku:
- spełnienie oczekiwań
- funkcje
- gwarancje, obsługę posprzedażową, szybką dostawę
- design
- zapach
Badania wskazują, że stosowania aromamarketingu w wielu placówkach handlowych znacząco przyczyna się do zwiększenia sprzedaży, poświęconego czasu przy danym stoisku produktowym oraz na ogólny czas przebywania klientów w sklepie! Ostatnie dane, jakie udało mi się zdobyć mówią, że umiejętne zastosowanie aromamarketingu w konkretnej jednostce handlowej zwiększyło o 16% czas przebywania klienta w sklepie, o 6% podniosło zdolność do podjęcia decyzji zakupowej i wygenerowało o 5% większy dochód ze sprzedaży. Mając na uwadze to, że aromamarketing nie jest jakimś szczególnie drogim rozwiązaniem uważam, że warto poświęcić mu trochę uwagi i zastanowić się nad zastosowaniem w swojej firmie.
Do jakich celów możesz wykorzystać aromamarketing?
- Wywołanie pozytywnego skojarzenia z marką/miejscem
- Podkreślenie, że w asortymencie znajduje się dany produkt ( np. skórzane paski i rękawiczki )
- Wzmocnienie naturalnego zapachu produktu
- Podkreślenie zapachem danej cechy produktu
- Stworzenie niezależnej wizytówki zapachowej
Ale to nie wszystko! Aromamarketing jest również wykorzystywany do marketingu wewnętrznego! Co to oznacza?
Wiele firm mających na uwadze dobro swoich pracowników oraz w trosce o ich komfort zapewnia poprzez profesjonalną aromatyzację odpowiednie warunki do pracy. Badania dowodzą, że przemyślane użycie esencji zapachów wspomaga procesy myślowe, kreatywność i sprzyja odprężeniu, które wprost przekłada się na wzrost efektywności wykonywanych zadań a w przypadku działów handlowych to sposób na zwiększenie sprzedaży.
Nieważne czy prowadzisz sklep, gabinet kosmetyczny, stomatologiczny, czy kancelarię prawną. Warto zwrócić uwagę na design ale i zapach, który będzie się kojarzył z Twoją marką. Dzięki niemu możesz mieć realny wpływ na zwiększenie sprzedaży oraz poczucie komfortu i postrzeganie twojej firmy jako bardziej ekskluzywnej. Zamknij w szafie klasyczny odświeżacz potwierze, użyj perfum do wnętrz lub postaw na profesjonalną aromatyzację powietrza – to bardzo dobry i sprawdzony sposób na zwiększenie sprzedaży!
[FM_form id=”1″]
Add A Comment